Höstprogram aktiviteter och utflykter 2014

Ekologisk matlagning

Söndagen 23 november kl 17.00

Obligatorisk anmälan. Plats meddelas senare.

Även den här hösten bjuder vi in till en matlagningskväll med ekologiskt tema. Vi vill visa att det inte är svårt att laga god och ekologisk mat. Vi lagar maten tillsammans samtidigt som vi diskuterar ekologi, miljö, matlagning och andra livsnödvändigheter.

Eftersom antalet deltagare är begränsat, och för att kunna anpassa mängden ingredienser, så är anmälan obligatorisk senast onsdagen 19 november.

Kontaktperson: Ingemar Gröön 046/ 73 09 71

Våra honungsbin – deras liv och skötsel.

Tisdag 18 november

Föredrag & bildvisning.

Våra honungsbin är oersättliga och pollinerar två tredjedelar av vår mat.

Kvällens föredragshållare Bengt Nihlgård, är sekreterare i Ringsjö-ortens Biodlarförening. Föredraget kommer att handla om honungsbiets biologi och de växter det utnyttjar.

Efter bildvisningen bjuder vi på fika.

Plats:    Strandkyrkan i Lomma kl. 19.00. Samling 18.30 vid vårdcentralen i Kävlinge och 18.45 vid Lödde Centrum.

Ansvarig:         Ingemar Gröön 046/ 73 09 71

Samarrangemang med Naturskyddsföreningen Lomma Bjärred.

Vinterfågelutflykt till Fyledalen.

Söndag den 8 februari, 2015.

Samarrangemang med Naturskyddsföreningen Lomma Bjärred.

Det är dags för den årliga utflykten till Fyledalen med alla de upplevelser den kan bjuda på under vintern. Under åren har vi haft fantastiska upplevelser med örnar, glador, korsnäbbar och andra fåglar. Men också däggdjur som hjortar vildsvin och rävar har ibland visat upp sig

Vi hoppas på en härlig vinterdag med mycket fågel och andra upplevelser. Glöm inte att ta med fika!

Samling: Kävlinge vårdcentral 08.30, Lödde centrum 08.45,

Bjärreds centrum vid Folkungagatan kl. 9.00 och Lomma centrum, busstationen 09.15

Kontaktperson: Ingemar Gröön 046/ 73 09 71

Natursnokar i Kävlinge.

Sugen på att komma ut i naturen och titta på snokar? Utflykter håller på att planeras ihop med snokexpert från kommunen.

Första aktiviteten sker söndagen den 23:e November. Alla barn mellan 2 och 12 välkomna tillsammans med en förälder eller annan vuxen.

För mer info: Kontaktperson: Ingemar Gröön 046 – 730971

Förutom att stödja Naturskyddsförening i sitt ideala arbete för ett hållbart samhälle med höga djur och naturvärden, ger ett medlemskap tillgång till våra utflykter där man kan träffa andra människor som tycker om att komma ut i naturen, du får vår tidning gratis, rabbat på seminarier och  chans att hyra våra stugor.

Mer information om medlemskap hittar du på:

Du behövs för ett bättre samhälle!

Naturskyddsföreningen Kävlingebyggden