Klimatanpassningsplan för Kävlinge kommun
Klimatet är redan i dag förändrat, och prognoserna pekar på ytterligare förändringar i framtiden, vilket påverkar Sverige och Kävlinge kommun på flera olika sätt. Det handlar om högre temperaturer, ökad nederbörd och en ökning av extrema väderhändelser som värmeböljor och skyfall.
Stigande havsnivåer hotar kustområden och ökande flöden i vattendrag ökar risken för ras skred och erosion. Extremt höga vattenflöden som de i Kävlinge 2024, ledde till översvämningar av fastigheter och infrastruktur, en händelse som kan förväntas oftare.
För att möta utmaningarna måste Kävlinge kommun arbeta aktivt för att anpassa samhället till det förändrade klimatet. Klimatanpassning innebär att rusta samhället för de utmaningar som följer med det förändrade klimatet.
Kommunens inriktning för arbetet med klimatanpassning.
- Kommunen skall arbeta aktivt med klimatanpassning
- Den fysiska planeringen skall klara skyddsbehovet för 100 år
- Klimatanpassningsplanen utgör planeringsinriktningen för kommunens planerings och exploateringsprocess
- En succesiv anpassning skall ske.
- Säkerställa en robusthet i kommunens egna fastigheter
- Budget och ytbehov för klimatanpassning skall säkras
För att Kävlinge kommun skall bli motståndskraftig mot ett förändrat klimat, med ökad risk för värmeböljor, skyfall och höjda vattenstånd behöver klimatanpassningsinsatser bli en naturlig del av det dagliga arbetet med att utveckla och förvalta kommunen.
Att anpassa kommunen till klimatförändringar är ett långsiktigt arbete som behöver intensifieras.
Kontinuerliga insatser för klimatanpassning kan integreras i hela samhällsbyggnadsprocessen, från detaljplan och genomförande till drift och underhåll.
Men det kommer att krävas riktade insatser, för att kraftsamla och agera utifrån de behov som finns. Med utgångspunkt i genomförda analyser och metoder kring risk och sårbarhetsanalys har många åtgärdsförslag lyfts och identifierats. Ett arbete har skett för att sortera och prioritera vad som behöver göras. Kävlinge kommun lyfter här de åtgärder som prioriterats genomföras inom en snar framtid, 1-5 år, för att lindra effekterna av ett varmare eller blötare klimat. De presenterade åtgärderna är i huvudsak analyserande eller utredande där förslag på handlingsplaner och konkreta insatser skall tas fram. Detta kommer sedan vara en årlig planering för vad som är rimligt att starta, detta skall ses som en övergripande bruttolista att arbeta utifrån under de kommande åren. Uppdrag och budget för genomförandet behöver säkerställas inom ramen för budget och verksamhetsplaneringen framöver.
- Kartlägga och prioritera vilka befintliga detaljplaner som ligger inom risk för översvämning, höjda havsnivåer samt ras, skred och erosion.
- Ta fram åtgärdsplan och påbörja genomförandet av de gröna ringarna
- Ta fram en åtgärdsplan och prioritering avseende offentliga platser i kommunens tätorter utifrån värme-och skyfallssynpunkt.
- Genomföra kartläggning av kapaciteten i kommunens dagvattennät.
- Ta fram en åtgärdsplan för befintliga samhällsfastigheter utifrån riskerna från värme och skyfall.
- Integrera klimatanpassning i funktionsprogram för skola och omsorg
- Kartlägga och ta fram en åtgärdsplan avseende utbredningen av invasiva arter i kommunen
- Ta fram en åtgärdsplan med reträttvägar för naturområden som riskerar att översvämmas
- Kartlägga och ta fram en åtgärdsplan för vägar som påverkas inom kommunen utifrån risk för skyfall och höjda havsnivåer.
- Utred och ta fram åtgärdsplan för områden där ett större antal fastigheter berörs av höjda vattenstånd eller skyfall.
Ta fram riktlinjer för de av kommunens medarbetare som jobbar utomhus.
Läs mer om Kävlinge kommuns klimatanpassningsplan på kavlinge.se
Naturskyddsföreningen Kävlingebygdens syn på planerad solcellspark i Henkelstorp
Naturskyddsföreningen Kävlingebygden har blivit kontaktad av boende i området Ålstorp/Hofterup avseende ett ärende där Länsstyrelsen Skåne godkänt anläggande av solcellspark i ett skogsområde på fastigheten Henkelstorp 4:13. Föreningen har tagit kontakt med Kävlinge kommun för att få information om området, dess historik och naturvärden och om kommunens inställning till den tänkta markförändringen och kommande verksamhet.
Kommunen är inte positiv till skogsavverkning med efterföljande etablering av solcellsanläggning platsen. Kommunen anser att området utgör en viktig del av en grönstruktur som knyter samman skogs- och naturområdena öster och väster om Ålstorp-/Hofterup vilket är en åsikt vi i föreningen helt delar. Detta har kommunen de senaste åren lyft många gånger i olika sammanhang då grönstrukturen i området som helhet varit hotad.
I arbetet med kommunomfattande översiktsplan ÖP 2040, antagen i september 2022, pekas hela detta område ut som värdefullt naturområde. Kommunen har flera underlag som ger fog för detta utpekande till exempel nedan kartläggning av grön infrastruktur som genom spridnings-analyser för fem olika arter eller artgrupper kopplade till olika naturtyper visat att området (inom vilket aktuella fastigheter ligger) utgör såväl ett viktigt område som primär spridningskorridor för analyserade arter/artgrupper.
Även i kommunens rapport om ekosystemtjänster, d.v.s. den nytta i form av ”mjuka värden” som upplevelser och tillgång till bostadsnära natur, pekas området ut som hysande av ett högt antal av ekosystemtjänster liksom ett högt värde för biologisk mångfald.
Sedan 1989 har kommunen mha av extern ekologisk expertis genomfört periodiserade naturinventeringar med ett ungefärligt 10-års intervall. Dessa har kontinuerligt visat att området hyser höga naturvärden. Till exempel föreslogs i 2009-års inventering att området borde säkerställas som naturreservat pga. att ”Området utgör en mycket värdefull närnatur till den alltmer utvidgade bebyggelsen. Det utgör även en mycket väsentlig natur-korridor som sammanbinder naturen i Hofterupsområdet med naturen i Ålstorpsområdet”.
2018/2019-års inventering anger naturvärdesklassen till 3 (påtagligt naturvärde). Det finns dessutom ett klass 2-område (högt naturvärde), en nordvänd slänt, inom Henkelstorp 4:13.
Föreningen kan inte förstå hur länsstyrelsen kan påstå att ”Uppförandet av anläggningen inte berör några av Länsstyrelsen kända natur- och kulturmiljövärden”. Vi menar att området är synnerligen olämpligt för all form av bebyggelse- eller anläggningsexploatering. Vi anser att exploateringen skulle försämra områdets värden avsevärt och sannolikt dessutom omintetgöra dess funktion som grön koppling mellan de östra och västra naturområdena i Ålstorp/Hofterup.
Föreningen överklagade därför Länsstyrelsens beslut till Mark- och Miljödomstolen i december 2023. Tyvärr avslog domstolen överklagandet i mars 2024, främst med argumenten att området saknar formellt skydd, att utpekade ekosystemtjänster inte kan användas som argument vid beslut och att området kan återställas till naturmark efter att anläggningen nått sin tekniska livslängd.
Föreningen överklagade detta beslut till Miljööverdomstolen där vi framför allt för fram argumentet att ett återställande inte är möjligt eftersom en förutsättning för anläggandet är att 18 000 ton fyllnadsmassor sprids över 10 000 m2 för att jämna ut marken. En anläggning kommer därmed att permanent ändra förutsättningarna för marken och därmed den flora och fauna som återkoloniserar området efter avveckling. Anläggningen kan med andra ord inte betraktas vara utan betydande miljöpåverkan enligt 6 kap 23 § Miljöbalken och 6-7 §§ Miljöbedömningsförordningen. Vi hoppas på positivt besked i frågan och fortsätter att engagera oss i området och i andra lokala frågor.