Senaste aktiviteter

Styrelsemötet den 17 juni 2024 vid Perslundsdammen

Sista styrelsemötet innan sommaruppehållet hölls vid Perslundsdammen som ligger mellan Stora Harrie och Virke. Vi hade fin utsikt över dammen och fågellivet där, vi såg bl a gravänder, under tiden vi hade vårt styrelsemöte. Vädrets makter var verkligen på vår sida denna fina sommarkväll.

Utflykt till Stora Harrie mosse den 9 juni 2024

I ganska kyligt och blåsigt juniväder gjorde vi ett försommarbesök på Stora Harrie mosse som är ett naturreservat främst på grund av sina botaniska kvalitéer. Majviva är en karaktärsväxt som var överblommad vid vårt besök men där fanns annat intressant att se på. Vackrast och mest spektakulärt är orkidéerna. Vid besöket kunde vi hitta blommande ängsnycklar och kärrknipprot som var i knopp men inte i blom än. Vid våra tidigare besök har vi också sett vaxnycklar men det kunde vi inte hitta den här dagen.

Kanske lite mindre vackert och mer diskret än men ändå intressant är de halvgräs som växer på platsen. Svarttåg är unikt för mossen där två av tre kända fyndplatser i Sverige finns i Kävlinge kommun – Stora Harrie mosse och Dagstorps mosse. Naturvårdsverket har ett åtgärdsprogram som går satt ladda ner från deras hemsida (https://www.naturvardsverket.se/publikationer/5600/atgardsprogram-svarttag/). Tyvärr kunde vi inte hitta just den (vilket inte betyder att den inte fanns där utan beror förmodligen på att vi letade på fel plats) men vi hittade andra vackra halvgräs som till exempel till exempel plattstarr, blåtåg, ängsull och axag.

Ängsnyckel             Kärrknipprot         Naturreservatet Stora Harrie mosse

Styrelsemötet den 20 maj 2024

Eftersom vädret var fint, samlades vi denna gång på parkeringen vid Västra Karaby kyrka och promenerade upp i backarna där vi höll vårt möte. Vi kunde se bl a sandnejlika och utblommade backsippor. Utsikten på toppen av backarna var hänförande, denna vackra försommarkväll, om än lite blåsigt.