Föredrag om metaller i vår vardag 12 november

Tisdagen den 12 november kl. 18.30-20.00. Arrangemang av naturskyddsföreningen Lomma Bjärred.
Miljöpåverkan från nya gruvor ställs idag mot behovet av metaller till ”grön omställning”. Samtidigt har säkerhetspolitik blivit ett motiv till nya gruvor. Vad påverkar egentligen vår konsumtion av metaller och hur kan vi navigera i motstridiga budskap?
Nils-Erik Norrby, som var aktiv i kampen för att bevara Ojnareskogen på Gotland, ger oss perspektiv på människans förhållande till metaller från järnålder till idag.
Tord Svensson, som arbetat i gruvnäringen, beskriver hur denna industri ser ut idag och hur metaller utvinns.
Föreningen bjuder på fika.
Samling: Vårdcentralen Kävlinge kl 17.45, Lödde Centrum kl 18.00 eller Strandkyrkan Lomma kl. 18.30.
Ansvarig: Bengt Petersén.